neděle 21. září 2014

Příhody ze školy, No.4

Dobrý večer vespolek, máme to ale krásný počas! Za oknem ubývá světla, vítr tančí v ulicích a teplo dne je již na odchodu. Jen to takto nesmím říct žádným fyzikům - takto vědecky inkorektní jsem snad ještě nebyl.
Tak či onak, skvělá příležitost zavzpomínat si na veselé chvíle z lavice v domě vzdělání, poznání a radosti. Opět, některé věci je lepší si pouze představovat...

Navrátily se nám letos hodiny zeměpisu. Hned v té první jsme měli takový časosběrný pohled na astronomii a na lidskou obeznámenost s vesmírem. Mimo jiné, vzpomněli jsme i na první živočichy, letící do vesmíru. "...a Američani tam zase posílali opičky. A časem se ty jejich experimenty zvětšovaly," vysvětluje profesorka. Já se úplně rozzářím. "Pošleme do vesmíru slona!" raduji se. "A pošleme do vesmíru žirafu! A pošleme do vesmíru velrybu! A pošleme do vesmíru keporkaka!"
Fyzika. Věděli jste, že soustava SI má celkem 7 základních veličin ? A že piráti si říkali "páni sedmi moří" ? Nebo anglicky "Masters of the seven SIs" ? Říkejte si, co chcete. Já se hihňám... :D
Stále u veličin, jednotek a měření. Profesor se vší svou přirozenou roztržitostí: "Tlak... se uvádí v pascalech. Často můžete vidět třeba... hektopascaly. A... A v atmosféře to jsou bary." "No a v těch barech se zastavují kosmonauti, viďte ?" utrousím potichu.
Český jazyk, literatura. Klasicismus a osvícenství. Pierre Corneille a jeho dílo "Cid" (pozn. něco mezi známou španělskou legendou o Cidovi a méně tragickým Romeem a Julií). Překvapivě, ačkoliv jsem v této hodině usnul na dobrých 20-30 minut, mám dva humorné zápisky a velmi ostře si pamatuji dějovou linii - národní hrdina (don Rodrigo) si chce vzít Ximénu (pozn. čti Chiména). Její otec však urazí Rodrigova otce. Rodrigo musí bránit rodinnou čest = souboj. Ximénin otec je zabit a ona si nyní nemůže Rodriga, kterému hrozí poprava, vzít. Pokud máte zájem, zbytek si dočtěte sami - vše dobře dopadne. Mně stačí tento úsek...
"Ale ne!" inscenuje můj spolusedící, měně hlasy. "Urazil Rodrigova otce!" "Jak to udělal ?" "Urazil mu hlavu."
...a druhý zápis byl naší kolaborací při snaze zrekonstruovat celou situaci. "Hej, Karle, smrdíš!" říkám v roli Ximénina otce. "Umřeš," s absolutně vážnou tváří odpovídá Josef. "Počkej, já to tak nemyslel..," snažím se vycouvat. Rodrigův otec sadisticky pokývá hlavou: "Hmm, blbý, co ?"
Na obědě ve školní jídelně v sestavě: já, Pepa, David (ten obr) a tři slečny z paralelní šestileté větve (pozn. máme společné hodiny francouzštiny). Tu se ozve: "Héj, kdo mi šlohl hrušku ?" Každý má před sebou na tácu trochu chaos, ale před mužskou částí kolektivu stojí u každého jedna netknutá hruška, kterou si takticky nechávali na zlepšení chuti. U dívek se ale vzápětí přizná zrzka po levici okradené: "Jo, já jsem ti dala navíc tu svoji, ale tohle se nedalo jíst, tak jsem si ji odšlohla."
A na závěr David, komentující svou unikátní strategii při konzumaci lososa. "Tohohle si člověk nesmí dát do pusy moc," vysvětluje bez jakéhokoliv nadšení, "protože to ve větším množství chutná jako toaletní papír..."

PS: Než jsem tohle celé napsal, venku už není tak poeticky, jak jsem psal zprvu. Také jsem stihl vyvenčit psa, najíst se, oznámit absenci v divadle a pomoci své matce postavit postel.
PPS: Brzy mi začnou taneční a já už mám konečně oblek. Moc se těším. Plus, vypadám v něm sakra dobře. :)
PPPS: Chtěl bych napsat krátkou úvahu/esej. Nápady na téma ?

Navyčtenou,
Benda z Monia

4 komentáře:

  1. Klukům v oblecích to sluší vždycky, ale opravdu ti ty taneční nezávidím. Občas jsou ty lekce dost náročné. Teda, alespoň my je takové měli :-)
    Mnoho jídel ve velkém množství chutná jako papír, v tom má tvůj spolužák pravdu. Je však lepší jíst něco co chutná jako toaletní papír, než něco co připomíná obsah žaludku po vydatné snídani :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I na náročné lekce se těším. Společenské tance se mi hodně zamlouvají. :)
      ...i taková jídla jsme již zažili. Nesčetněkrát.

      Vymazat
  2. A k tomu obleku samozřejmě klobouk, abys vypadal jako správný mafián nebo lichvář. Keporkaka do vesmíru neposílej, udělalo by se mu špatně.

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím,

    tak český jazyk a situace v jídelně mě dostaly teda :D.

    OdpovědětVymazat